Syksyllä pihlajat ovat pullollaan pihlajanmarjoja. Pihlajanmarjat ovat todella happamia ja tästä syystä ne jäävät yleensä puihin lintujen syötäviksi. Pihlajanmarjat ovat kuitenkin erittäin monikäyttöisiä sekä varsinaisia luonnon terveyspommeja.

Suomessa kasvavista marjoista pihlajanmarjat ovat ylivoimaisesti parhaita ravintoarvoiltaan. Pihlajanmarjat ovat runsaskuituisia ja ne sisältävät jopa kaksi kertaa enemmän C-vitamiinia kuin appelsiinit. Pihlajanmarjat sisältävät myös E-vitamiinia, beetakaroteenia, kaliumia, sekä flavonoideja. Pihlajanmarjat ovat siis todellista superfoodia!

Pihlajanmarjojen kerääminen

Pakkanen pehmentää pihlajanmarjojen makua, joten ennen poimimista kannattaa odottaa, että ensimmäinen yöpakkanen hieman puraisee marjoja. Mikäli haluat varmistaa, etteivät linnut ehdi viemään pihlajanmarjasaalistasi, voit kerätä marjat heti kun ne ovat kypsiä ja laittaa ne pakkaseen muutamaksi tunniksi. Sulatuksen jälkeen marjat kannattaa ryöpätä kiehuvassa vedessä.

Pihlajanmarjojen käyttö

Pihlajanmarjoja voi säilöä monella eri tavalla. Marjat voi pakastaa, kuivata tai valmista keittämällä mehuksi ja hilloksi. Hapanta makua voi pehmentää yhdistämällä makeisiin marjoihin tai hedelmiin. Pihlajanmarjat sopivat esimerkiksi erinomaisesti omenahilloon tai piirakkaan. Marjoista voi myös valmistaa marjalikööriä ja kuivatut pihlajanmarjat sopivat puuron, jogurtin tai smoothien kaveriksi. Pihlajanmarjat sopivat pääruoissa erityisesti punaisen lihan seuraksi.