Kuorsaaminen on yleinen vaiva ja siitä kärsivät yleensä eniten muut kuin kuorsaajat, sillä ääni voi olla hyvinkin kova. Kuorsaaja ei välttämättä itse tiedosta kuorsaavansa, mutta kanssanukkujalla voi olla vaikeuksia saada unta. Jos mikään seuraavista keinoista ei auta, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen ja selvittää, onko kuorsauksen syynä uniapnea. Kuorsaamista voidaan hoitaa myös leikkauksella, mikäli kuorsaus häiritsee päivittäistä elämää.

1. Laihduta

Ylipaino on yksi merkittävimmistä kuorsauksen aiheuttajista.

2. Vältä alkoholia

Alkoholi rentouttaa kurkun lihaksia, mikä lisää kuorsaamisen riskiä huomattavasti.

3. Lopeta tupakointi

Tupakoinnilla on samoja vaikutuksia kuin alkoholilla.

4. Vältä raskasta iltapalaa

Älä tankkaa ennen nukkumaanmenoa vaan suosi kevyttä iltapalaa.

5. Nuku kyljelläsi

Selällään nukkuminen aiheuttaa herkemmin kuorsausta, sillä suulaki ja kieli painuvat taakse ja ahtauttavat hengitysteitä.

6. Vältä nenän tukkoisuutta

Tukkoiset hengitystiet aiheuttavat kuorsausta, joten niistä nenäsi ennen nukkumaanmenoa ja kokeile höyryhengitystä.

7. Kokeile apteekista saatavia suihkeita

Hyödyistä ei ole tutkimusnäyttöä, mutta joillain suihkeet voivat toimia. Kokeilemalla se selviää.