Huonosti nukutun yön jälkeen työpäivä tuntuu entistäkin raskaammalta silmäluomien meinatessa painua kiinni. Silloin tulee helposti turvauduttua kahviin, vaikka liiallinen kahvin juominen kuivattaa elimistöä ja lisää väsymyksen tunnetta entisestään. Kokeilepa kahvin sijaan näitä vinkkejä, kun väsymys seuraavan painaa kerran päälle:

1. Juo vettä

Jos elimistö kuivuu, alkaa helposti väsyttää. Muista siis juoda tarpeeksi vettä säännöllisin väliajoin.

2. Syö hedelmiä

On tärkeää myös syödä säännöllisesti, jotta keho saa tarpeeksi ravintoaineita. Hedelmien sisältämä sokeri piristää ja ehkäisee väsymystä.

3. Vältä hiilihydraatteja

Pelkkää hiilihydraattia sisältävät ruoat eivät sisällä tarpeeksi pitkäkestoista energiaa, joten elimistö väsyy nopeasti. Suosi siis proteiinipitoisia välipaloja.

4. Venyttele

Venyttely rentouttaa lihaksia ja vilkastuttaa verenkiertoa.

5. Käy ulkona

Raitis ilma piristää, joten käy pienellä happihyppelyllä muutaman tunnin välein.

6. Avaa ikkuna

Jos et pääse käymään ulkona, avaa ikkuna, jotta ilma vaihtuu huoneessa.

7. Kylmä vesi

Jos tarvitset pikaista virkistystä, pese kasvot kylmällä vedellä.

8. Pureskele purkkaa

Pureskelu aktivoi kasvojen lihaksia ja auttaa keskittymään muuhunkin kuin väsymykseen.

9. Keskustele

Jos mahdollista, juttele työkavereidesi kanssa. Harva nukahtaa kesken hyvän tarinan.

10. Kuuntele musiikkia

Kuuntele energistä musiikkia ja tanssi mukana. Mieli ja keho pysyvät näin virkeinä.

11. Naura

Nauru virkistää koko kroppaa, joten katso kahvitauolla vaikka hauskoja Youtube-videoita.

Kommentit

kommenttia