Oletko viime aikoina kärsinyt unettomuudesta? Jos vastasit kyllä, on tämä artikkeli juuri sinua varten. Uni on yksi kehomme hyvinvoinnin tärkeimmistä tekijöistä. Rauhallinen keho ja mieli ovat hyvien yöunien perusedellytys. Listasimme helppoja keinoja, jotka auttavat sinua nukahtamaan helpommin.

Vähennä ruutuaikaa iltaa kohti

Television ja erilaisten älylaitteiden valo häiritsee melatoniinin tuotantoa. Sulje siis kaikki ruudut vähintään tunti ennen nukahtamista. Facebookin tai Instagramin selaaminen on viimeinen asia mitä kannattaa tehdä juuri ennen nukahtamista.

Venyttele

Varaa itsellesi illasta hetki venyttelylle. Venyttelyllä on kehoomme rauhoittava vaikutus. Voit yhdistää venyttelyyn hengitysharjoituksen, sillä syvään hengittäessä kehomme parasympaattinen hermosto saa viestin rentoutua.

Laita villasukat jalkaan

Lämpimät jalat auttavat sinua nukahtamaan nopeammin. Villasukat kannattaa vetää illalla jalkaan ennen nukkumaanmenoa. Jos jalkasi ovat kylmät, kehosi lämpötila ei voi pudota nukkumaan mennessä.

Rauhoita mieli

Unohda stressaavat asiat ennen nukkumaan menoa. Voit esimerkiksi kirjoittaa seuraavan päivän tehtävät työt muistilapulle, josta voit palauttaa ne mieleen aamulla. Hyvien yöunien avaintekijä on rauhallinen mieli. Jätä siis huolet ja murheet seuraavaan päivään.

Lue myös kuinka saat itsesi rentoutumaan kiireisen arjen keskellä.