Onnellisuus on asia, jonka jokainen kokee omalla tavallaan. Tietä ikuiseen onneen ei ole, mutta voidaan sanoa, että onnellisuus pohjautuu omiin valintoihin ja tekoihin. Yritä siis muistaa seuraavat asiat päivittäin ja saatat olla vielä hieman nykyistä onnellisempi.

1. Unohda mitä muut ajattelevat

Loppujen lopuksi muiden mielipiteillä ei ole mitään merkitystä, joten yritä päästä irti tästä raskaasta tavasta. Ole sitä mitä itse haluat, älä sitä mitä muut toivovat sinun olevan.

2. Opettele sanomaan EI

Välillä on hyvä miellyttää muita ja auttaa tarvittaessa. Jatkuva toisten miellyttäminen käy kuitenkin raskaaksi, joten opettele ajattelemaan ensisijaisesti itseäsi ja kieltäydy rohkeasti niistä asioista, joita et halua tehdä.

3. Opettele myös sanomaan KYLLÄ

Elämästä saa paljon enemmän irti, kun uskaltaa heittäytyä ja lähteä mukaan yllättäviin juttuihin. Seuraavan kerran kun sinua pyydetään mukaan lyhyellä varoitusajalla, unohda järkeily ja vastaa kyllä!

4. Päästä irti huonoista ihmissuhteita

Kun yhteyden pitäminen alkaa olla yksipuolista eivätkä ajatusmaailmat enää kohtaa, kannattaa miettiä onko ystävyys enää kaiken sen vaivan arvoista. Ei ole väärin lopettaa niitä ihmissuhteita, jotka kokee raskaina ja “turhina”, sillä tärkeintä on löytää ympärilleen ihmisiä, joiden seurassa tuntee olonsa kotoisaksi.

5. Opettele olemaan yksin

On täysin eri asia olla yksin kuin olla yksinäinen. Yksin olemisessa ei ole mitään hävettävää, vaan on todella vapauttavaa ja helppoa, kun ei tarvitse ajatella muita. Käy elokuvissa, varaa pöytä yhdelle, lähde ulkomaille – kaikkea voi tehdä myös ilman seuraa!

6. Luovu tekosyistä

Rajoitteet ovat usein oman pään sisällä ja tekosyitä on helppo keksiä loputtomasti. Yritä luopua tästä ajattelutavasta ja kokeile asioita ennen kuin torjut ne lopullisesti.

onnellinen elämä onnellisuus ihmissuhteet ilo ystävät perhe onni

7. Lopeta menneiden muistelu

On tietysti tärkeää muistaa oma menneisyys ja elämänvaiheet, mutta ei kannata jäädä murehtimaan asioita, joihin ei voi enää vaikuttaa. Tämän muistaminen auttaa keskittymään nykyhetkeen ja suunnittelemaan tulevaa.

8. Älä suunnittele liikaa

Kun ei suunnittele etukäteen liikaa, ei myöskään keskity noudattamaan suunnitelmia orjallisesti. Kun pitää mielen avoinna ja muistaa tehdä juttuja myös ex tempore, kokee elämässä paljon enemmän uusia asioita.

9. Tee TO DO -lista

Listaa asioita, joita haluat tehdä ja kokea – myös niitä ihan pieniä ja arkipäiväisiä. Kun toiveet ovat konkreettisesti nähtävissä, on niiden toteuttaminen helpompaa ja todennäköisempää.

10. Urheile

Liikunta ylläpitää kehon ja mielen hyvinvointia ja lievittää stressiä. Kaikkien ei kuitenkaan tarvitse harrastaa samoja lajeja, joten kokeile rohkeasti uusia liikuntamuotoja. Löydät varmasti sen oman juttusi, josta saat energiaa ja iloa.

11. Kokeile uusia ruokia

Hyvä ruoka, parempi mieli. Maailma on täynnä erilaisia makuja, joten poistu mukavuusalueeltasi ja kokeile rohkeasti vähän villimpiäkin ruokia. Et voi tietää mistä pidät ennen kuin kokeilet.

12. Anna itsellesi lupa olla myös surullinen

Kaikilla meillä on joskus huonoja päiviä ja vastoinkäymisiä. Itke, kun itkettää ja huuda, kun turhauttaa. Mitä paremmin annat itsesi käsitellä asioita, sitä nopeammin pääset niistä yli.

13. Tee joku toinen onnelliseksi

Sanonta “jaettu ilo on kaksinkertainen ilo” pitää hyvinkin paikkansa. Myös pienet eleet, kuten hymy tuntemattomalta, voivat olla jonkun päivän kohokohta. Eikö ajatus toisen piristämisestä saakin olon hieman paremmaksi?

14. Uskalla olla onnellinen

Viimeinen, muttei vähäisin. Anna itsesi nauttia onnen hetkistä, vaikka välillä tuntuisi, ettet ansaitsisi niitä. Jokainen meistä ansaitsee tuntea itsensä onnelliseksi.

Kommentit

kommenttia