Syksyn myötä päivänvalo vähenee vähenemistään. Monelle meistä pimeä vuodenaika saattaa aiheuttaa väsymystä. Näillä ohjeilla selätät kaamoksen ja jaksat pirteänä kohti kevääseen.

1. Yritä saada mahdollisimman paljon päivänvaloa

Talvella valoa on vähän, mutta sitä pitää yrittää saada mahdollisimman paljon. Työpiste kannattaa esimerkiksi sijoittaa ikkunan eteen. Yritä viikonloppuisin ulkoilla valoisan aikaan mahdollisimman paljon, jos arkisin olet töissä koko valoisan ajan. Pienillä arjen ratkaisuilla voi helpottaa kaamosaikaa. Koska auringonvalo on vähäistä kaamoksen aikaan, kannattaa käyttää D-vitamiinilisää. Katso täältä, kuinka paljon D-vitamiinia tulisi saada päivittäin.

2. Käytä kirkasvalolamppua

Jos et tunne saavasi luonnonvaloa riittävästi, voi kirkasvalolampun hankkimisesta olla hyötyä. Kirkasvalolamppua ei kuitenkaan ole suositeltavaa katsoa kohti, vaan on parempi antaa valon tulla sivusta. Voit esimerkiksi sijoittaa lampun keittiön pöydälle, jossa se valaisee aamuaskareita.

3. Varaa matka jonnekin lämpimään

Mahdollisuuksien mukaan keskellä pimeintä vuodenaikaa voi myös matkustaa jonnekin lämpimään auringon alle. Viikko etelässä piristää kummasti ja siedät pimeyttä paremmin matkan jälkeen.

4. Liiku paljon

Liikunta saa kehon tuottamaan hyvän olon hormoneja. Liikuntaa kannattaa siis harrastaa aktiivisesti, jos mieli on maassa pimeyden takia. Pieni happihyppely pitkän työpäivän jälkeen piristää mieltä paljon.

5. Nuku riittävästi

Unen määrä on suoraan verrannollinen vireyden määrään. Muista siis nukkua riittävät yöunet. Talvella ihminen saattaa tarvita enemmän yöunta, joten kehoa pitää kuunnella.

Kommentit

kommenttia