Onko verenpaineesi hieman koholla ja haluaisit laskea sitä kotikonstein ilman lääkkeitä? Kerromme kolme nopeaa keinoa laskea verenpainetta, sekä viisi elämäntapamuutosta, joilla pitää verenpaine aisoissa pitkällä aikavälillä.

Korkean verenpaineen taustalla saattaa olla perinnöllinen taipumus, yleisesti ottaen korkea verenpaine johtuu omista jokapäiväisistä valinnoista. Korkea verenpaine on terveysriski, sillä se rasittaa valtimoita ja sydäntä sekä lisää aivohalvauksen tai sydänkohtauksen riskiä.

Pikakeinot verenpaineen laskemiseen:

1. Syvään hengitys

Rauhallinen syvähengitys laskee verenpainetta ja stressitasoja. Hengitysharjoitukset kannattaakin ottaa jokapäiväiseksi rutiiniksi. Nappaa esimerkiksi illastasi viisi minuuttia, joiden aikana hengittelet rauhallisesti ja rentoudut.

2. Reipas kävely

Säännöllinen liikunta laskee tutkitusti verenpainetta. Päivittäin olisikin hyvä pyrkiä liikkumaan reippaasti vähintään puoli tuntia. Kokeile esimerkiksi kävelyä, joogaa tai uintia.

3. Rauhoittava musiikki

Rauhallisen musiikin kuunteleminen voi vähentää stressiä ja saada verenpaineen laskemaan.

Verenpainetta alentavat elämäntapamuutokset:

1. Vähennä suolaa

Suomalaiset saavat päivittäin suolaa reilusti yli tarpeen. Esimerkiksi valmisruoat sisältävät runsaasti suolaa. Ateriat kannattaakin valmistaa itse, jolloin suolan määrä on tarkemmin annosteltavissa. Muista, että 5 grammaa suolaa päivässä riittää.

2. Lisää kasviksia ja kuituja ruokavalioosi

Täysjyvävilja sisältää ravintokuituja, jotka alentavat yläpainetta noin 6 pykälää sekä alapainetta 3 pykälää. Myös kalium ja magnesium alentavat verenpainetta. Esimerkiksi kasvikset, pähkinät ja täysjyvävija ovat hyviä magnesiumin lähteitä. Kaliumia taas sisältävät muun muassa perunat, herneet ja omenat.

3. Käytä alkoholia vain kohtuudella

Runsas alkoholin käyttö nostaa verenpainetta. Naisilla kohtuukäytön raja on alle 9 annosta viikossa ja miehillä alle 14 annosta viikossa. Yksi alkoholiannos on esimerkiksi yksi pullo keskiolutta tai 12 senttiä viiniä

4. Laihduta

Ylipaino nostaa verenpainetta. Jos ylipainoa on yli 15 kiloa, kohonneen verenpaineen riski on noin kolminkertainen verrattuna normaalipainoisiin. Vyötärölle kertyneet liikakilot ovat verenpaineen kannalta kaikkein haitallisimpia. Kaipaatko apua laihdutukseen?

5. Lopeta tupakointi

Tupakointi nostaa verenpainetta ja laskee eliniänodotetta. Tupakoinnin lopettaminen auttaa verenpainetta palautumaan terveelliselle tasolle.

Jos et itse saa verenpainettasi laskemaan, kannattaa kääntyä lääkärin puoleen. Verenpaineen alentamiseksi saatetaan tällöin tarvita verenpainelääkettä.

Mistä tiedän onko verenpaineeni koholla?

– Verenpaine on normaali, kun se on alle 130/85 mmHg.
– Kohonneesta verenpaineesta puhutaan, kun verenpaine on 140/90 mmHg tai korkeampi.
– Kohonnut verenpaine on yleistä varsinkin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä.
– Tilapäinen verenpaineen vaihtelu on normaalia ja voi johtua esimerkiksi jännittämisestä tai fyysisestä ponnistuksesta.
– Jatkuvasti koholla oleva verenpaine on terveydelle vaarallista.