Laihduttaminen on keskustelupalstojen puhutuimpia aiheita. Netti tarjoaa jos jonkin näköistä laihdutusniksiä nopeaan painonpudotukseen. Ihmedieetit lupaavat painon tippuvan jopa useita kiloja viikossa. Nopeasti lähteneet kilot tulevat aivan yhtä nopeasti takaisin. Seuraavassa muutamia vinkkejä elämäntapamuutoksen ja laihtumisen avuksi.

Tee painonpudotuksesta pitkän aikavälin projekti

Kun tavoitteena on painonpudotus, kannattaa ennen projektia tarkistaa omat ruokailu ja liikuntatottumukset. Terveelliset ja monipuoliset ateriat antavat energiaa koko päiväksi ja säännöllinen liikunta vauhdittaa laihtumista. On turha ottaa itselleen kerralla liian isoa urakkaa. Sen sijaan laihduttaminen tulee nähdä pidempänä projektina. Tiukka dieetti ja jatkuva kieltäytyminen aiheuttavat mielitekokierteen, ja liian niukka ravinto kytkee elimistön säästökuurille eikä paino putoa.

Pelkällä liikunnan lisäämisellä kilot karisevat hyvin hitaasti ja liikunnan avulla laihtuminen vaatii todella kovaa työtä. Liikunta kuitenkin edistää painonpudotusta tehostaessaan aineenvaihduntaa, joten liikuntaa kannattaa lisätä omien tuntemusten mukaan.

Tarkista ruokavaliosi

Ruokavaliossa ei kannata tehdä saman tien täyskäännöstä, vaan muutokset tulee tehdä vähitellen. Monet ovat kokeneet ateriarytmin tarkkailun hyödylliseksi. Säännöllinen ateriarytmi pitää kylläisenä koko päivän, eikä aamupalan, lounaan ja päivällisen välillä tule suurta kiusausta herkutella epäterveellisistä välipaloilla. Herkullinen rauhassa nautittu ateria auttaa vähentämään napostelua.

Laihduttaminen ei ole mitään rakettitiedettä ja maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Lisää ateriakokonaisuuksiin enemmän kasviksia ja ruoka kevenee. Pyri välttämään epäterveellisiä valintoja kuten pikaruokaa. Herkuttelua ei kuitenkaan tarvitse kokonaan unohtaa. Voit antaa itsellesi luvan kerran viikossa nauttia vaikkapa lasillisen viiniä hyvän suklaan kera. Tärkeintä on muistaa kohtuus. Katso täältä, kuinka syödä terveellisemmin!