D-vitamiini ehkäisee sairauksia ja auttaa muiden kivennäisaineiden imeytymistä. Tärkein D-vitamiinin lähde on aurinko, sillä ultraviolettisäteilyn vaikutuksesta ihossa syntyy runsaasti D3-vitamiinia.

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan D-vitamiinin saantisuositukset ovat liian alhaisia. Etenkin kasvissyöjillä vitamiinin saanti voi jäädä vähäiseksi ilman lisäravinteita. Suositeltu D-vitamiinin päiväannos on 100 mikrogrammaa. Monet tabletit sisältävät jopa 200 μg. Raskaana oleville ja imettäville suositellaan vähintään 100 μg D-vitamiinia vuorokaudessa myös kesäaikaan. Tupakointi kuluttaa D-vitamiinivarastoja, joten tupakoitsijoiden tulisi saada vielä enemmän vitamiinia.

Kesällä 15 minuutin oleskelu auringossa vähäisissä vaatteissa tuottaa tarvittavan määrän D-vitamiinia. D-vitamiinia varastoituu elimistöön, mutta kesällä hankitut vitamiinivarastot loppuvat jo 1-2 kuukauden aikana, joten syksyllä kannattaa aloittaa taas vitamiinilisän käyttö. D-vitamiinin puutos voi nimittäin aiheuttaa luiden haurastumista ja murtumista etenkin vanhemmilla ihmisillä, joten päivittäiseen vitamiinin tarpeeseen kannattaa kiinnittää huomiota.