Nestetasapaino on elintärkeää elimistön toiminnalle. Veden juonnista on yleisiä suosituksia, mutta ei yksittäistä sääntöä siitä, kuinka paljon vettä pitäisi tarkalleen juoda.

Ravitsemussuositusten mukaan vettä tulisi juoda 1-1,5 litraa päivässä. Yli 3 litran juominen on harvoin tarpeellista. Kuumuus ja kuume kuitenkin lisäävät veden juomisen tarvetta. Tunnin kestävä kuntoliikunta ei vaadi veden juomista, mutta yli tunnin kestävän urheilusuorituksen aikana on suositeltavaa juoda vettä. Veden tarve vaihtelee yksilöllisesti hyvin paljon, joten tarkkoja suosituksia on hankala määrittää. Veden tarpeeseen vaikuttavia tekijöitä ovat ikä, ruokavalio, ilmasto ja liikunnan määrä.

Mistä tietää, onko juonut tarpeeksi vettä?

Veden juominen vaikuttaa paitsi oloon mutta myös ihon kuntoon. Vesi huuhtoo kehosta pois myrkkyjä sekä kuljettaa ravintoa soluille. Jos keho ei saa päivän aikana tarpeeksi nestettä, olo on väsynyt ja energiatasot alhaalla.

Käytännössä nestetasapaino ilmenee virtsaamisessa. Jos pissalla pitää käydä 3-4 tunnin välein ja virtsa on vaaleaa, on juonut tarpeeksi vettä. Jos vettä nautitaan liian vähän, alkaa nestehukan oireita ilmetä. Niitä ovat janon tunne, väsymys ja päänsärky.

Voiko vettä juoda liikaa?

5-7 litraa vettä päivässä on liikaa. Silloin elimistö menettää liikaa natriumia ja kaliumia. Kivennäisaineiden tasapaino häiriintyy ja elimistö laimenee. Laimeneminen voi aiheuttaa sekavuutta ja ärtyisyyttä ja pahimmassa tapauksessa tajuttomuuden. Kehon laimeneminen on kuitenkin harvinaista, sillä keho säätelee veden tarvetta aktiivisesti. Keho ilmoittaa, milloin se on saanut nestettä liikaa.

Kommentit

kommenttia