Lähes kaikki meistä kärsivät joskus unettomuudesta etenkin stressin seurauksena. Muutama huonosti nukuttu yö ei vielä välttämättä kovinkaan paljoa häiritse, mutta kun unettomuus jatkuu useita viikkoja tai kuukausia, alkaa vippaskonsteille tulla käyttöä. Jos unilääkkeiden syöminen ei innosta, kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin, jotka saattavat helpottaa nukahtamista:

1. Säännöllinen vuorokausirytmi

Mene nukkumaan joka ilta samaan aikaan ja nouse ylös samaan aikaan – myös viikonloppuisin.

2. Älä nuku päiväunia

Vaikka alkuillasta kuinka väsyttäisi, ei unirytmiä kannata sekoittaa nokosilla. Lähde mieluummin vaikka kävelylle, sillä urheilu parantaa unen laatua merkittävästi.

3. Harrasta kevyttä liikuntaa illalla

Esimerkiksi jooga on hyvä keino rentouttaa lihakset ja mieli ennen nukkumaanmenoa. Voit myös maata sängyssä ja keskittyä hengittämiseen samalla, kun käyt mielessäsi läpi jokaisen ruumiinosasi.

4. Älä syö raskasta iltapalaa

Täyttävä annos kiihdyttää ruuansulatusta, mikä taas voi vaikeuttaa nukahtamista. Kevyt iltapala on kuitenkin suositeltavaa, sillä nälkäkin voi estää nukahtamisen.

5. Lopeta älylaitteiden käyttö tuntia ennen nukkumaanmenoa

Näytön sinertävä valo häiritsee melatoniinin eli pimeähormonin erittymistä.

6. Älä juo kahvia enää iltapäivällä

Kofeiinin piristävä vaikutus kestää useita tunteja, joten kello neljän aikaan nautittu kahviannos saattaa vaikuttaa vielä illallakin.

7. Kuuntele rauhallista musiikkia tai äänikirjaa

Nykyään on ladattavissa paljon eri äänikirjoja, joiden avulla on helppo rentoutua päivän päätteeksi.

8. Juo kamomillateetä illalla

Kamomilla rauhoittaa hermoja ja auttaa nukahtamaan.

9. Vähennä alkoholin käyttöä

Vaikka alkoholi saattaakin auttaa nukahtamaan, heikentää se unen laatua huomattavasti, minkä seurauksena olo voi tuntua väsyneeltä “hyvin” nukutun yön jälkeen.