Tähän ongelmaan ei ole yhtä helppoa ratkaisua, vaan kaikki on kiinni omasta päätöksestä. Aseta itsellesi realistiset tavoitteet ja pyri noudattamaan niitä. Jos esimerkiksi haluat syödä enemmän kasvisruokaa, pidä viikossa kaksi lihatonta päivää ja lisää päivien määrää sitä mukaa, kun opit valmistamaan täyttäviä kasvisruokia.

Vinkkejä ruokatottumusten muuttamiseen:

1. Syö säännöllisesti

Tärkeintä on syödä säännöllisesti noin 3-4 tunnin välein, ei silloin kun nälkä iskee. Kun verensokeri pysyy koko päivän tasaisena, ei sorru syömään herkkuja ja ateriankorvikkeita ruokailujen välissä.

2. Muista aamupala

Aamupala on päivän tärkein ateria, eikä sitä kannata kiireessäkään skipata.

3. Älä osta herkkuja jemmaan

Jos tiedät, että kaapissa on suklaalevy, alat vähitellen himoita sitä. Ja silloin sorrut helposti syömään sen.

4. Muuta ruokavaliota pikkuhiljaa

Älä yritä väkisin syödä pahoja ruokia vain, koska ne ovat terveellisiä. Totuttele uusiin tapoihin ja laajenna ruokavaliotasi tottumisen myötä. Tärkeintä on, että syöt monipuolisesti proteiineja, hiilihydraatteja ja rasvoja. Älä unohda täysjyvätuotteita sekä kasviksia, hedelmiä ja marjoja.

5. Älä pelkää hyviä rasvoja

Muun muassa pähkinät, siemenet, avokadot ja kasviperäiset öljyt sisältävät elimistölle tärkeitä rasvoja.

6. Juo paljon vettä

Jos elimistö kuivuu, alkaa helposti väsyttää ja tehdä mieli sokeripitoista ruokaa. Vesi myös täyttää vatsaa, eikä näin ollen tule ahmineeksi yhtä paljon kerralla.

7. Pidä mukanasi välipaloja

Jos aterioiden välissä on pitkä aika, muista syödä terveellisiä välipaloja. Niiden tarkoitus ei ole korvata täyttävää ateriaa, vaan ylläpitää verensokeria ruokailua odotellessa. Suosi hedelmiä ja marjoja sekä sokerittomia välipalapatukoita.

8. Älä ole liian ehdoton

Totaalikieltäytyminen harvoin toimii, joten muista antaa itsellesi lupa myös satunnaiseen herkutteluun. Yleensä haluamme sitä, mitä emme voi saada.

9. Valmista isoja annoksia kerralla

Kun jääkaapista löytyy valmis ruoka-annos, ei todennäköisesti sorru syömään pikaruokia.

10. Osta satokausikalenteri

Suomessa hedelmät ja kasvikset voivat olla kalliita, joten suosi satokausituotteita. Niiden käyttöön on lukuisia terveellisiä reseptejä, jolloin uusien ruokalajien kokeileminen on helppoa ja edullista.